Algemene voorwaarden

Op deze pagina vindt je onze algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden

Op deze pagina vindt je onze algemene voorwaarden.

De algemene voorwaarden van MJT-Group BV of MJT Logistics of MJT-Projects BV (hierna te noemen ‘MJT’) zijn van toepassing op alle offertes, tariefvoorstellen en contracten uitgebracht door
MJT-Group BV h.o.d.n. MJT Logistics en MJT-Projects BV.

MJT heeft het recht om deze algemene voorwaarden tussentijds aan te passen. De meest actuele versie van deze algemene voorwaarden zijn te downloaden op onze website: www.mjtlogistics.nl en zullen wij op uw verzoek aan u doen toekomen.

Bij het uitbrengen van een offerte, tariefvoorstel of een contract zal de opdrachtgever tevens de laatste versie meegestuurd krijgen. Naast deze algemene voorwaarden gelden aanvullend mede de navolgende of daarvoor in de plaats gekomen voorwaarden en regelingen:

• op al onze nationale vervoerwerkzaamheden zijn de Algemene Vervoercondities (AVC), laatstelijk gewijzigde versie, van toepassing;
• in geval van internationaal transport zijn de CMR condities van toepassing, eventueel aangevuld met de laatste versie van de AVC condities;
• op al onze werkzaamheden in het kader van de opslag en bewaarneming van goederen, alsmede van Physical Distribution, zijn de Logistieke Services Voorwaarden (LSV) van toepassing, laatstelijk gewijzigde versie opgesteld door FENEX/TLN;
• op alle expeditie en overige werkzaamheden, zoals douane, zee- en luchtvracht, zijn de Nederlandse Expeditie voorwaarden, (Algemene Voorwaarden van de FENEX), laatstelijk gewijzigde versie, van toepassing.

Klant specifieke afspraken

Mogelijk zijn in de offerte een aantal klant specifieke afspraken opgenomen. Deze afspraken zullen in de plaats komen van de voorwaarden uit dit document en te allen tijde uitdrukkelijk van toepassing zijn.

Ordergegevens

Opdrachten dienen bij voorkeur per e-mail of via de webportal te worden aangemeld. De deadline voor het boeken van zendingen is minimaal 24 uur voor de dag van lading tenzij anders overeengekomen. Opdrachten dienen compleet en voorzien van alle informatie door de opdrachtgever te worden aangeleverd. Daarbij dienen ten minste de volgende zaken aangegeven te worden:
• laden: naam, adres, postcode, plaats, land, datum, tijd en referentie;
• lossen: naam, adres, postcode, plaats, land, datum, tijd en referentie
• vrachtomschrijving inclusief aantallen, afmetingen (L x B x H) en bruto gewicht. Er dient duidelijk vermeld te worden als er relevante bijzonderheden zijn. Opdrachten waarop informatie ontbreekt, worden door MJT niet uitgevoerd. Na bevestiging van de opdracht kunnen wijzigingen alleen in overleg worden doorgevoerd. Indien de opdrachtgever onjuiste informatie heeft verstrekt bij het boeken van de opdracht zal alle gevolgschade en bijkomende kosten worden doorbelast aan de opdrachtgever.

Afmetingen

Voor zendingen gelden de volgende volumeregels, het hoogst geldende prevaleert:
• 1 europallet = 120×80 cm en maximaal 700 kg (=0,4 laadmeter);
• 1 blokpallet = 120×100 cm en maximaal 875 kg (=0,5 laadmeter);
• 1 laadmeter = een strekkende meter laadruimte in de vrachtauto en maximaal 1750 kg; • 1m3 = kubieke meter en maximaal 330 kg.
Bij afwijkingen ten aanzien van de opgegeven afmetingen en/of het gewicht zal MJT de specifieke verpakking nameten waarna het tarief opnieuw berekend zal worden.

Transittijden

De transittijden zijn land specifiek en bij onze planning op te vragen. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. De doorlooptijden zijn niet gegarandeerd tijdens vakanties of tijdens weken met daarin een nationale feestdag. Ook in het geval van overmacht, zoals bij extreme weersomstandigheden en stakingen, zijn de transittijden niet gegarandeerd.

Levertijden

Standaard levertijden zijn van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur. Bij afwijkende tijden biedt MJT opties voor een fix tijdslevering. Zie hiervoor de tijdskader toeslag. Annulering Indien een opdracht op de dag vóór belading na 16:00u of op de dag van belading wordt geannuleerd, zijn de foutvrachtkosten 80% van het oorspronkelijke tarief. Indien een zending reeds is verladen zijn de foutvrachtkosten 100% van het oorspronkelijke tarief + een retourtoeslag (80%) voor het transport naar MJT of de opdrachtgever.
Definitie foutvracht: een zodanig late annulering of wijziging van de oorspronkelijke transportopdracht waarbij MJT de mogelijkheid wordt ontnomen voor vervangende lading te zorgen en/ of waarbij MJT genoodzaakt wordt te gaan rijden of te laten rijden met de op het moment van belading beschikbare lading of lege wagen.

Palletruil

Pallets worden alleen geruild indien dit vooraf door de opdrachtgever en MJT overeengekomen is.

Verpakking

Uw goederen worden met de meeste zorg behandeld. Uiteraard dient u ook zelf bij te dragen aan de kwaliteit van het transport door ervoor te zorgen dat uw goederen transportbestendig zijn verpakt en geadresseerd. MJT is niet aansprakelijk voor schades indien producten onvoldoende verpakt zijn. MJT heeft het recht om slecht verpakte goederen te vertragen of opnieuw te voorzien van een verpakking tegen extra kosten.

Begeleidende documenten

Een levering wordt altijd afgetekend op een standaard vrachtbrief. Begeleidende documenten zoals een pakbon dienen op de goederen gefixeerd te zijn. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de correcte opmaak van deze vrachtdocumenten. Vrachtbrieven worden alleen digitaal verstrekt. Deze zijn gratis via de webportal te downloaden. Op aanvraag kunnen vrachtbrieven ook via e-mail verstuurd worden.

Laden en Lossen

De laad- en lostijd bedraagt:
• tot 1 laadmeter: maximaal 15 minuten;
• voor elke extra laadmeter: maximaal 10 minuten;
• meer dan 10 laadmeter: maximaal 60 minuten.
Voor extra laad- en losuren of wachturen brengt MJT €17,50 per 15 minuten in rekening. Laad- en losadressen dienen met een internationale vrachtwagen bereikbaar te zijn. Indien een adres niet bereikbaar is met een internationale vrachtwagen, of indien blijkt dat dit niet het geval is, dan behoudt MJT het recht om extra kosten door te belasten. De chauffeur zal vragen naar een voorkeursplek waar de goederen geladen of gelost moeten worden. Indien de chauffeur bepaalt dat er te veel schaderisico is dan zal hij/zij een alternatieve locatie voorstellen. Als de ontvanger vervolgens toch op de gewenste locatie gelost wil hebben dan is MJT niet aansprakelijk voor eventuele schades. Indien MJT op verzoek van de opdrachtgever medewerking verleent aan laden of lossen, gebeurt dit uitsluitend voor rekening en risico van opdrachtgever. De opdrachtgever accepteert in dat geval de verantwoordelijkheid voor eventuele schade of diefstal van de goederen.

Weigering

Indien een zending wordt geweigerd bij aflevering, of wanneer het ontvangstadres niet geopend is tijdens de reguliere openingstijden, zijn de foutvrachtkosten 100% van het oorspronkelijke tarief + een retourtoeslag (80%) voor het transport terug naar MJT of de opdrachtgever.

Opslag

Goederen welke bij MJT in overslag staan zijn standaard verzekerd onder AVC/CMR. Indien goederen in opslag staan dan zijn de Nederlandse Opslagvoorwaarden van de Fenex van toepassing. De AVC/CMR en opslagvoorwaarden keren een vergoeding uit over het gewicht van het beschadigde gedeelte. Er is geen uitgebreide dekking tegen diefstal, verlies, vermissingen of voorraadverschillen. Indien goederen een hogere waarde hebben, dan dient de opdrachtgever zelf voor een aanvullende opslagverzekering te zorgen. Indien gewenst kan MJT dit verzorgen tegen een aanvullende toeslag.

Spontane retouren

MJT kan alleen een laadopdracht uitvoeren wanneer de opdrachtgever hiervoor een formele opdracht heeft verstrekt. In het geval dat een afleveradres tijdens het afleveren van een opdracht een ‘spontane’ retour mee wenst te geven wordt de opdrachtgever verzocht om een schriftelijke/ EDI (of per email) opdracht te verstrekken, welke tijdens het eerstvolgende planmoment zal worden ingedeeld.

Toeslagen retourtoeslag

Voor het retour nemen van vracht worden extra kosten in rekening gebracht. De tarieven en mogelijkheden zijn op aanvraag.

ADR toeslag

Voor ADR goederen; gevaarlijke stoffen mogen alleen worden aangeboden, indien vooraf bij MJT schriftelijk aangemeld en indien zij volgens het ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) / IMDG (Internationale Code voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee) mogen worden vervoerd. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juiste etikettering, goedgekeurde verpakking, het vervoersdocument en gevarenkaarten in de voorgeschreven talen en indien van toepassing, de Dangerous Goods Declaration. Tevens dient van de betreffende gevaarlijke stof het UN-nummer alsmede de chemische naam en de package group aan MJT bekend gemaakt te worden. De kosten zijn afhankelijk van bestemmingsland en ADRklasse. Uit veiligheidsoverwegingen worden ADRgoederen niet gestapeld en conform werkelijke laadmeters afgerekend.

Eilanden, pont of tol toeslag

• Waddeneilanden distributie Nederland levert MJT aan bij een vervoerscentrum. Deze kosten worden 1 op 1 doorbelast;
• Tol of pontkosten worden 1 op 1 doorbelast;
• Eilanden en berggebieden in de rest van Europa zijn altijd op aanvraag.

Klep toeslag

Voor laden en/of lossen met klep (buiten de Benelux) geldt een toeslag van 10% met een minimum van €45 en een maximum van €185,-. Hierbij geldt een maximale lengte van 200 cm en een maximale breedte van 120 cm. Grotere collo enkel op aanvraag, waarbij MJT de vrijheid heeft hiervoor een nader te bepalen toeslag te bereken. Maximaal gewicht betreft 1.500 kg per collo. Meeneemheftruck (kooiaap) toeslag Voor het laden en/of lossen van een nationale of internationale rit met een meeneemheftruck (kooiaap) worden extra kosten in rekening gebracht. De tarieven en mogelijkheden zijn op aanvraag. Bij het laden of het lossen met een kooiaap dient het terrein, waar gelost moet worden, verhard en goed toegankelijk te zijn voor een 18 meter voertuig. Het standaard maximaal laadgewicht voor een meeneemheftruck geldt 1.500 kg per collo. Zwaardere collo enkel op aanvraag. Rembourstoeslag Er wordt alleen bij hoge uitzondering gebruik gemaakt van remboursen. MJT behoudt te allen tijde het recht om remboursementen af te wijzen.

Voor in ontvangst name van remboursementen bedraagt de toeslag 2% van het remboursbedrag met een minimum van €35,00 en een maximum van €100,00.

Tijdslevering toeslag

MJT biedt de volgende opties voor een tijdslevering; • Tijdskader van 8 uur = €65,- per zending;
• Fixed tijd = kosten en mogelijkheden op aanvraag

Weekend- en nachttoeslag

Een afhaling of levering op een zaterdag, zondag of nationale feestdag is alleen mogelijk op aanvraag. Voor zendingen waarbij noodgedwongen in het weekend gereden moet worden (laad-/ losverplichting) geldt een toeslag van 50% op zaterdag; 100% op zon- en feestdagen. Nachtleveringen enkel op aanvraag.

Brandstoftoeslag

De uitgangspositie voor bepaling van de brandstofprijs en -toeslag
MJT rekent geen brandstoftoeslag tot een dieselprijs van 1,596 per liter.
MJT heeft haar ijkpunt en nulpunt (per 1 januari 2023) vastgesteld op een dieselprijs van € 1,596 per liter (ex btw)
Economische omstandigheden kunnen er voor zorgen dat de brandstofprijs duurder wordt, wij zijn dan genoodzaakt om een brandstoftoeslag toe te passen.
De procentuele wijziging van de dieselprijs zal worden vastgesteld door de brandstofprijs iedere dag te vergelijken met de brandstofprijs van de voorgaande dag en het verschil uit te drukken in procenten.
Indien de brandstof meer bedraagt dan het ijkpunt, zal er wekelijks een actueel percentage wordt vastgesteld, als zijnde dieseltoeslag. Dit percentage wordt belast over de vrachtprijs ex btw.
Bij fluctuaties van meer dan €0,0115 in de prijs van de brandstof zal het per week variabele percentage met 0,5% per €0,0115 naar boven of naar beneden worden aangepast.
De brandstoftoeslag is variabel en wordt vastgesteld op basis van het gewogen gemiddelde.
MJT hanteert geen negatieve brandstoftoeslag. De actuele brandstoftoeslag is in te zien op https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/dieselprijs of op te vragen via: facturen@mjtopweg.nl

Betaling

De opdrachtgever is verplicht het door hem verschuldigde bedrag binnen veertien dagen na factuurdatum te voldoen. Indien de betaling niet binnen deze termijn is geschied, is de opdrachtgever naast de hoofdsom de wettelijke handelsrente verschuldigd. Reclamaties en/of klachten omtrent facturen dienen binnen acht dagen na factuurdatum schriftelijk te worden ingediend. De betalingsplicht en termijn worden ten gevolge van dergelijke reclamaties niet opgeschort. Standaard verstuurt MJT aan de opdrachtgever een digitale factuur in PDF via e-mail.

Tarieven

Alle tarieven zijn geldig tot en met 31 december 2023. Tarieven zijn exclusief: • in- en uitklaringskosten;
• accijnzen;
• invoerrechten;
• kosten en extra tijd verbonden aan het opmaken van douane- of andere documenten; • BTW;
• brandstoftoeslag;
• overige toeslagen.
Alle tarieven zijn gebaseerd op de door de klant verstrekte informatie. MJT behoudt zich het recht voor om de tarieven aan te passen wanneer de verstrekte informatie of het werkelijke zendingsaanbod substantieel afwijkt van de verkregen of geïnterpreteerde informatie tijdens het offerte stadium.

Indexering

Onze tarieven worden ieder kalenderjaar geïndexeerd met minimaal de jaarlijkse Panteiaindex.

Kostenverhogingen

MJT behoudt zich het recht voor om tussentijds algemene kostenverhogingen buiten de invloed van MJT door te voeren in het tarief. De opdrachtgever zal van tevoren altijd geïnformeerd worden over dergelijke wijzigingen.

Geschillen
Op alle overeenkomsten met MJT is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Geschillen, voortvloeiend uit of verband houdende met een aanbieding, opdracht, overeenkomst of verbintenis waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden berecht door een bevoegde rechter.

Aansprakelijkheden

MJT is niet aansprakelijk voor gevolgen van fouten in de opdracht, modellen of materialen, die door de opdrachtgever zijn verstrekt. MJT is niet aansprakelijk voor kosten, anders dan ten gevolge van opzet of grove schuld onzerzijds, hoe ook genaamd of ontstaan, indien een opdrachtgever, dan wel enige derde, al dan niet tegen vergoeding:
• gebruikmaakt van het materieel van MJT;
• MJT heeft verzocht om bepaalde werkzaamheden, welke werkzaamheden geen onderdeel uitmaken van eventuele reeds gesloten overeenkomsten, te verrichten.
MJT is niet aansprakelijk voor kosten hoe ook genaamd, indien deze kosten voortvloeien uit diensten, werkzaamheden en/of leveringen welke niet zijn geschied, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de kosten zijn ten gevolge van opzet dan wel met opzet gelijk te stellen grove fouten onzerzijds. MJT is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan schuld en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van MJT komt.

Schadevergoeding

Direct zichtbare schade aan een zending, veroorzaakt door het transport, dient binnen 24 uur na ontvangst van de zending aan MJT te zijn gemeld. Niet direct zichtbare schade aan een zending veroorzaakt door het transport dient binnen 7 dagen na ontvangst van de zending aan MJT te zijn gemeld. Wanneer een schadevergoeding voor geheel of gedeeltelijk verlies van de goederen ten laste van de vervoerder wordt gebracht, en de schade te wijten is aan MJT of krachtens verkeersopvattingen of de wet voor haar rekening dient te komen, wordt deze schadevergoeding berekend naar de waarde van de goederen op de plaats en het tijdstip van de inontvangstneming. De aansprakelijkheid is ten alle tijden beperkt conform de aanvullende regelingen zoals genoemd in artikel 1 van deze algemene voorwaarden. De vrachtprijs, de douanerechten en de overige kosten die betrekking hebben op het vervoer worden in geval van geheel verlies volledig en in geval van gedeeltelijk verlies naar verhouding terugbetaald. In geval van vertraging bij een tijdslevering is, indien de rechthebbende bewijst dat daardoor schade is ontstaan en deze schade te wijten is aan MJT of krachtens verkeersopvattingen of de wet voor haar rekening dient te komen, de vervoerder gehouden deze schade een vergoeding te betalen, die niet meer kan bedragen dan de vrachtprijs. Een eis tot verlies- of schadevergoeding schort de verplichting van de opdrachtgever tot betaling van de transportkosten niet op. Verrekening van het schadebedrag is niet toegestaan.

Spoedklus? Bel ons!